HOME

Monday, May 8, 2023

APA ITU NEGARA MERDEKA SEBENARNYA..?


Merdeka bermaksud "bebas" atau "merdeka". Ia adalah kata dalam bahasa Melayu yang melambangkan kemerdekaan dan kebebasan dari penjajahan atau keterbelengguan. 

Makna ini telah menjadi sangat penting dalam sejarah banyak negara, terutama yang telah mencapai kemerdekaan politik dari penjajahan asing.

Secara umum, merdeka merujuk kepada hak untuk menentukan nasib sendiri dan menguruskan urusan dalam masyarakat tanpa campur tangan luar. 

Ia melibatkan kedaulatan politik, kebebasan berpendapat, hak asasi manusia, dan keadilan sosial.

Istilah "Merdeka" menjadi simbol penting dalam perjuangan bangsa-bangsa yang berjuang untuk membebaskan diri mereka bukan hanya dari penjajahan fisik semata-mata, tetapi juga dari pengaruh asing yang mungkin membatasi kemerdekaan dan kedaulatan mereka.

Merdeka memiliki makna yang lebih luas dan tidak terbatas hanya pada pembebasan dari penjajahan saja.

Merdeka sebenarnya melibatkan pemulihan hak-hak asasi manusia, kebebasan politik, sosial, budaya, dan ekonomi. 

Ini berarti bangsa yang merdeka memiliki hak untuk menentukan nasib sendiri, mengambil keputusan yang mempengaruhi kehidupan mereka, dan mengatur urusan dalam masyarakat mereka tanpa campur tangan atau penindasan dari pihak asing.

Merdeka juga mencakup pembebasan dari penindasan dan ketidakadilan dalam segala bentuknya, termasuk ketidakseimbangan sosial dan ekonomi. 

Merdeka berarti menghormati martabat manusia dan memastikan keadilan serta kesetaraan bagi semua individu dalam masyarakat.

Dengan demikian, merdeka bukanlah sesuatu yang mutlak atau terbatas pada aspek fisik semata, tetapi juga mencakup kebebasan dan kedaulatan dalam segala aspek kehidupan.

Lihatlah berapa banyak negara yang mencapai kemerdekaan secara fizikal, tetapi masih lagi dijajah secara bukan fizikal. 

Kepesatan teknologi hari ini telah memudahkan ancaman penjajahan bentuk baharu terutamanya dalam bentuk budaya dan pemikiran. 

Benar penjajah sudah lama pergi. Tetapi budaya dan pemikiran mereka masih kental mencengkam setiap aspek bernegara daripada sistem politik, ekonomi ataupun sosial.

Jadi, apakah erti kata merdeka atau kebebasan yang sebenar? 

Merdeka dari sudut Islam

Pandangan dan konsep Islam tentang merdeka didasarkan pada prinsip-prinsip agama yang melibatkan kebebasan individu, keadilan, dan kemerdekaan yang lebih luas.

Dalam Islam, konsep kemerdekaan berakar pada pemahaman bahwa Allah SWT adalah satu-satunya autoriti tertinggi, dan manusia memiliki kemerdekaan untuk menyembah-Nya secara bebas dan mengikuti petunjuk agama-Nya. Islam mengajarkan bahwa setiap individu memiliki kebebasan untuk memilih dan mempraktikkan agamanya dengan penuh keyakinan dan tanpa paksaan.

Selain kebebasan beragama, Islam juga menekankan pentingnya kebebasan pikiran, pendapat, dan ekspresi. Konsep "ijtihad" dalam Islam memberikan kebebasan kepada individu untuk memahami dan menafsirkan ajaran agama sesuai dengan konteks dan keperluan zaman mereka. Ini mencerminkan pendekatan inklusif dalam mencapai kebenaran dan memahami keanekaragaman dalam pemikiran dan pendapat.

Namun, penting untuk diingat bahwa kemerdekaan dalam Islam tidak berarti kebebasan tanpa batas. Islam menggarisbawahi keadilan dan ketertiban dalam masyarakat. Kemerdekaan individu harus dijalankan dalam kerangka syariat Islam dan tidak boleh melanggar hak-hak orang lain atau nilai-nilai moral yang ditetapkan oleh agama.

Dalam konteks sosial dan politik, Islam menekankan pentingnya kedaulatan dan kemerdekaan bangsa dalam mengatur urusan internal mereka. Pemerintahan yang adil dan berdasarkan prinsip-prinsip syariat Islam dianggap sebagai landasan bagi masyarakat yang merdeka.

Secara keseluruhan, pandangan dan konsep Islam tentang merdeka mencakup kebebasan beragama, berpikir, dan berpendapat, serta kemerdekaan politik dan sosial yang dijalankan dengan prinsip-prinsip keadilan dan syariat Islam.

Sementara itu, Alexis de Tocqueville dalam bukunya Democracy in America (1835) melihat kebebasan (kemerdekaan) sebagai sesuatu yang boleh dan sering merosakkan. 

Walaupun begitu, kebebasan sentiasa akan membuka jalan untuk pembinaan semula dan apa yang dibina dengan kebebasan selalunya akan kekal lama. 

Namun, menurut Tocqueville, akhlak dan agama adalah pra syarat kepada kebebasan kerana kebebasan tanpa akhlak adalah tidak bermakna, dan akhlak tanpa agama tiada gunanya.

Jati diri

Perkara itu juga dipersetujui oleh seorang sasterawan bahasa Melayu dan pemikir keturunan Minangkabau.

Sebab itu beliau mencirikan konsep merdeka sebagai 'berubah daripada segala perbuatan dan kepercayaan yang bodoh, mematikan akal dan menyekat kemajuan kepada perbuatan dan kepercayaan yang cerdik, membebaskan fikiran dan menggalakkan kemajuan'. 

Kepada beliau, kemerdekaan yang sebenar adalah kemerdekaan minda dan jiwa yang dipupuk menerusi pembinaan jati diri yang dibentuk oleh empat aspek utama: agama, bahasa, pendidikan dan sikap (akhlak). 

Aspek terpenting di antara keempat-empat itu sudah tentulah agama. Menurut Za’ba, hanya dengan agama sahajalah jiwa manusia akan mengecapi kemerdekaan yang sebenar.

Menurut beliau, hanya ajaran dan amalan agama yang betul akan memerdekakan manusia daripada bertaklid dan pasrah secara membuta tuli kepada mana-mana makhluk. 

Dalam masa yang sama agama juga menjadi pengimbang kepada penggunaan rasional akal secara berlebihan. 

Sebab itulah elemen islah berdalilkan al-Quran yang bersendikan akal dan ilmu pengetahuan sentiasa ditekankan oleh Za’ba dalam membetulkan segala kekurangan atau kelemahan.

Perkara inilah nanti yang akan menukarkan segala kekolotan fikiran dengan pemikiran yang lebih ideal dan seterusnya memerdekakan jiwa manusia.

Malah, Islam turut memperlihatkan bagaimana Nabi SAW diutuskan ALLAH SWT untuk memerdekakan manusia daripada kesesatan dan kezaliman kepada kebenaran dan keadilan. 

Kedatangan Islam menjadi simbol kemerdekaan manusia daripada segala bentuk belenggu dan penjajahan kepada kebebasan yang sebenar agar manusia tidak tunduk dan takut kepada mana-mana makhluk atau kuasa selain ALLAH SWT.

Dengan bertauhid dan sentiasa mengamalkan suruhan-Nya, Islam membebaskan jasad dan akal manusia daripada belenggu duniawi yang sempit dan fana. 

Lantaran itu, umat Islam akan sentiasa berusaha untuk melakukan yang terbaik di atas kesedaran bahawa dunia hanyalah persinggahan sementara dan segalanya akan diperhitungkan oleh ALLAH di akhirat kelak.

Justeru, konsep kemerdekaan tidak boleh berdiri secara sendiri dan mutlak. Ia harus disandarkan dengan kehakikian akal dan jiwa manusia yang fitrahnya merdeka.

Hanya dengan membebaskan jiwa dan minda daripada segala dogma yang sesat dan sempit menerusi rasional akal, ajaran agama serta akhlak yang baik sahaja akan mampu menerbitkan erti merdeka yang sebenar.(MHO0523)